درحالی که در سالهای اخیر با غیر فعال شدن طرح سهمیهبندی بنزین، استفاده از کارتهای سوخت عملا منتفی شده بود، استفاده از این کارتها برای متقاضیان سوختگیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت الزامی خواهد شد، به ایسنا گفت: «افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.» وی با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: «با توجه به این که قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکانپذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند.» وی با بیان اینکه برای زمان ازسرگیری استفاده از کارت سوخت زمان مشخصی تعیین نشده است، افزود: «افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای اخذ این کارت به نمایندگیهای پلیس+۱۰ مراجعه کنند.»
در دو سال گذشته یکی از مهمترین مباحث مربوط به حوزه سوخت، ماندن یا رفتن کارتهای سوخت بوده است. بعد از تلاش دولت برای حرکت به سمت تک نرخی کردن برخیها عنوان کردند با این کار دیگر ماندن کارتهای سوخت بی معنی میشود، اما در مقابل بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس با اشاره به هزینههایی که برای استقرار سامانه کارت سوخت در کشور انجام شده و همچنین نقش این سامانه در شفافیت اطلاعات مصرف سوخت در کشور، بر این باور بودند که این دو نباید به هم مرتبط کرد. به باور این عده از ناظران بنزین یا هر سوخت دیگر در کشور چه تک نرخی باشد چه دو نرخی باید استفاده از آن با همان کارتهای سوخت صورت بگیرد تا میزان دقیق مصرف و نوع مصرف و بسیاری اطلاعات دیگر که این سامانه در اختیار نهادهای تصمیمساز قرار میدهد همچنان در دسترس باشد و بتوان در مواقع نیاز برای تصمیمگیری از این اطلاعات استفاده کرد.بسترسازی اعمال سیاستهای کنترل مصرف سوخت
در حال حاضر امکان استفاده از کارت سوخت جایگاهداران، انگیزه استفاده از کارت سوخت شخصی را در میان مردم کاهش داده است. به عبارت دیگر کارت و سامانه هوشمند سوخت که در شفافیت اطلاعات و برنامهریزی کلان ملی استفاده چشمگیری داشت عملا بلااستفاده شده است و عموم مردم با استفاده از کارت سوخت جایگاهداران سوختگیری میکنند.
سازمانهای مختلفی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مرکز پژوهشهای مجلس بارها بر اهمیت حفظ کارت سوخت تاکید کردهاند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهاداتی از جمله افزایش قیمت بنزین با کارت جایگاهداران را برای حفظ کارت سوخت مطرح کرده بود. پیش تر نیز مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارش مفصلی را درباره مزایای کارت سوخت منتشر کرد و پیشنهاداتی برای حفظ آن ارائه کرده بود. کارشناسان نیز یکی از مهمترین دلایل حفظ کارت سوخت را بسترسازی اعمال سیاستهای کنترل مصرف سوخت در شرایط لازم اعلام کردهاند.
کاهش قاچاق بنزین با کارت سوخت
کارشناسان با اشاره به مزایای استفاده از کارت سوخت همچون جلوگیری از قاچاق بنزین، کنترل مصرف فرآوردههای نفتی و شفافیت و یکپارچگی اطلاعات معتقدند کارت سوخت جایگاه کشور را به لحاظ مقاومسازی در برابر تهدیدهای انرژی بالا میبرد. ضمن اینکه نقش فعالیت این سامانه در ارائه اطلاعات دقیق و شفاف از نحوه و میزان مصرف را نمیشود نادیده گرفت.
هدایت الله خادمی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کمرنگ شدن استفاده از کارت سوخت و افزایش قاچاق بنزین گفت: «سال ها قبل با ایجاد زیرساخت ها، دو نرخی شدن و طراحی کارت سوخت میزان مصرف داخلی بنزین شفاف و معضل قاچاق بنزین برطرف شد.» وی به افزایش مصرف بنزین در نبود سامانه های نظارتی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: «علت اصلی این مساله نبود سامانه هایی شفاف بود و این مساله باعث شد تا مصرف بنزین با افزایش رو به رو شد و بررسی ها نشان داد که مهمترین دلیل آن افزایش قاچاق بنزین بود.»
کارشناسان با اشاره به فاصله قیمت نرخ بنزین در ایران با منطقه معتقدند این مساله انگیزه افزایش قاچاق سوخت را افزایش می دهد و بنابراین استفاده از کارت سوخت باعث می شود تا از قاچاق بنزین جلوگیری شود. خادمی در این باره با بیان اینکه با استفاده از کارت سوخت مصرف بنزین روندی کاهشی پیدا کرد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: «در آن زمان با وجود افزایش تولید خودرو، شدت افزایش مصرف مشاهده نشد و میزان واردات هم کاهش پیدا کرد.»
نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هم اکنون روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود، گفت: «اگر اقدامات مذکور صورت نمیگرفت اکنون باید به واردات بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین مبادرت می ورزیدیم؛ چرا که با تداوم قاچاق سوخت روبه رو بودیم.» به گفته خادمی در بخش گازوئیل نیز با راه اندازی سیستمی به نام پیمایش مقدار قاچاق کاهش یافته و می توان گفت در این زمینه نیز موفق بوده ایم.» وی با بیان اینکه در زمینه کنترل قاچاق بنزین و گازوئیل خوب عمل کرده ایم، افزود: «رها کردن استفاده از کارت سوخت ، نشان از بازگشت روبه رشد و سریع قاچاق بنزین با شیبی ملایم دارد و امیدوارم مسئولان چارهای بیاندیشند.»
Leave a Reply