زنان و اینترنت در هزاره سوم

  • جهت هرگونه سوال و دریافت راهنمایی با ما تماس بگیرید.
  • آدرس : خیابان زرتشت غربی 13

دستیابی به جامعه ای برخوردار از دانش پیشرفته و همچنین تولید فناوری متکی بر سهم منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی که در سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته است، از طریق اجرای دقیق مواد مختلف برنامه پنج ساله به ویژه قانون برنامه چهارم به تقویت مهارت های زنان و افزایش فرصت های اشتغال زا برای زنان در کنار تأکید بر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (به ویژه ماده ۵۷) فرصتی را جهت تبیین نقش زنان در عرصه ارتباطات و فناوی اطلاعات و تأثیر متقابل این فناوری بر جامعه زنان فراهم نموده است.

شناخت دقیق فرصت ها و برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از آنها در راستای ارتقای سطح دانش، افزایش شیوه های ارتباطی، شناخت فرصت های اشتغال و … و همچنین کالبدشکافی علمی آسیب ها و تهدیدهای ناشی از اینترنت بر جامعه به ویژه زنان و خانواده ها با هدف تدوین برنامه های مناسب مقابله ای، از مناسبت ترین راهکارها می باشد.

بر این اساس دفتر امور زنان سپاه و به همراه مراکز و دفاتر امور زنان کشور توجه به اینترنت را در دستور کار خود قرار داده و با هدف مطالعه و بررسی دقیق و شناخت و درک صحیح از وضعیت موجود رسانه اینترنت و تأثیر آن بر جامعه زنان اقدام به برگزاری همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم کرد.

همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش زنان، افزایش فرصت های اشتغال زنان، حفظ کیان خانواده، تبیین جایگاه زن در اسلام، ترویج ارزش های دینی و اخلاقی، تسریع در انتقال و تبادل اطلاعات میان زنان مسلمان، افزایش مشارکت زنان در عرصه فناوری اطلاعات، در چهار گروه: زنان، اینترنت، جامعه اسلامی و تولید محتوا؛ زنان، اینترنت، فرصت ها و چشم اندازها؛ زنان، اینترنت، چالش ها و تهدیدها و زنان، دانایی محوری و جامعه جهانی اطلاعات؛ اقدام به جمع آوری مقالات، آرای اندیشمندان و نظرات علمی و دانشگاهی کارشناسان کرد و ماحصل یک سال فعالیت منجر به برگزاری همایش در پژوهشگاه نیرو در تهران گردید.

در مراسم افتتاحیه «مهرشاد شبابی»، مسئول دفتر امور زنان سپاه گفت:

«با توجه به دسترسی آسان و پاسخگویی حقیقی و کاذب به نیازهای انسان، صرفه جویی در زمان، وقت، هزینه و جذابیت این پدیده، نیاز جوامع به علم و آگاهی ناخودآگاه، همه جوامع را با سرعت غیر قابل پیش بینی به استفاده از آن سوق داده است.»

رئیس همایش همچنین از جمع آوری اطلاعات در زمینه علایق اینترنتی زنان از طریق توزیع ۲۰۰۰۰ پرسش نامه در میان آنان خبر داد.

در این همایش علاوه بر چندین سخنرانی، ۱۷ مقاله از ۲۴ مقاله منتخب نیز ارائه شد.

اثربخشی اینترنت در ارتقای دانش بانوان:

در مقاله «اثربخشی اینترنت در ارتقای دانش عمومی بانوان» که توسط «میترا دیلمقانی» عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر و «سیدعلیرضا حجازی» کارشناس ارشد مدیریت مراکز اطلاع رسانی ارائه شد، آمده است:

«یکی از پدیده هایی که توانسته است شخصیت و هویت انسان امروزی را به نحو شگرفی تحت تأثیر مستقیم خود قرار دهد، «اینترنت» است. فناوری اطلاعات و ارتباطات که امروزه در کالبد اینترنت تبلور و عینیت یافته است، توجه اندیشمندان اجتماعی بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کرده است تا جایی که آنان را به بررسی ابعاد گوناگون نظری و کاربردی آن وا داشته است. تأثیرات متفاوت اینترنت به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی قدرتمند بر جوامع بشری بیش از هر چیز حول موضوع دانش عمومی یا به اصطلاح «دانایی» تمرکز یافته است.

به بیان دیگر پرسشی که ذهن جامعه شناسان را به خود مشغول کرده، این است که اینترنت چگونه می تواند سبب ارتقای دانایی کاربرانِ خود گردد؟ هنگامی که این پرسش در چارچوب خانواده مطرح می شود، اهمیت ویژه ای می یابد و در ارتباط با هر یک از اعضای خانواده می تواند پاسخ متفاوتی در پی داشته باشد. بانوان با نقش دو جایگاهی که در خانواده دارند، اهمیت مضاعفی در این بررسی می یابند. پرسش اساسی که در این مقاله کوشش شده است پاسخ مناسبی برای آن یافت شود، این است که «اینترنت چگونه می تواند در افزایش دانایی بانوان اثربخش باشد؟»

این مقاله بر مبنای روش شناسی مطالعه تطبیقی ضمن معرفی مفاهیم مورد استفاده در بحث، به تبیین جایگاه بانوان در بهره برداری از اینترنت به عنوان ابزاری اثربخش در جهت ارتقای دانش عمومی آنان پرداخته است.

بانوان امروزی در مراکز تحقیقاتی و سازمان ها و در محیط خانه، بیشتر از گذشته، داده ها را به یکدیگر ربط و انسجام داده، پردازش می کنند و به شکل اطلاعات قابل استفاده در می آورند و تصاویر معتنابهی از اطلاعات را در قالب مدل ها و طرح های متنوع با اندازه های متفاوت دانایی روی هم قرار می دهند. دانایی نوین به تولید موادی کاملاً تازه از ترکیباتی برای هواپیماسازی گرفته تا مواد بیولوژیک راه می برد و بر توان ما در جایگزینی مواد می افزاید. دانایی عمیق تر اکنون به ما امکان می دهد برای دستیابی به ویژگی های حرارتی و الکتریکی یا مکانیکی مطلوب، موادی سفارشی در سطح مولکولی تولید کنیم. دانایی، گذشته از آنکه جانشین مواد، ترابری و انرژی می شود، باعث صرفه جویی در وقت نیز می گردد. مکان نیز توسط دانایی حفظ و تسخیر می شود. پیدایش فضاهای مجازی نمونه ای از آن است. بسیاری از بانوان می توانند برای تولید ثروت واقعی یعنی «دانایی»، به طور همزمان از دانایی واحدی استفاده کنند.

اینترنت و کاربرد آن در معرفی جایگاه زن:

در ادامه «نسرین جعفری کادیجانی» کارشناس ارشد روانشناسی، به بررسی «اینترنت و کاربرد آن در معرفی جایگاه زن در اسلام» پرداخت.

نتایج کلی پژوهش وی آشکار ساخت که علی رغم موانع بسیار، زنان گام های بلندی برای دستیابی به ارتباطات الکترونیکی برداشته اند و از حمایت و تسهیلات ایجاد شده به وسیله برنامه های آموزشی استفاده برده اند. از سوی دیگر نیاز رو به گسترش زنان در تمام دنیا به یافتن جایگاه واقعی و انسانی خود که متکی بر دیدگاهی مورد اعتماد باشد شوری عمومی در جهت بررسی نظریات مختلف ایجاد کرده و آنها را آماده پذیرش کرده است.

بنابراین اینک زمان آن رسیده است تا مسلمانان با نگرشی اسلامی بر این روند در حال حرکت تأثیر گذاشته و نه تنها جایگاه زن در اسلام را که به طور واضح مشخص و معین شده است، برای زنان مسلمان مطرح کنند و رضایت خاطر و اتحاد آنان را افزایش دهند، بلکه آن را به عنوان مرجعی جهت مقابله با خواست جوامع غربی نسبت به جایگاه و حقوق زن ارائه دهند.

وی همچنین پیشنهاداتی را در زمینه آنچه اطلاع رسانی هدفمند نامیده شده و عبارت است از: «استفاده از فضاهای مجازی برای معرفی جایگاه زن در اسلام و ارائه خدمات حمایتی و کنترلی در پی آن» به شرح زیر ارائه کرد:

طراحی فضایی مجازی و آموزش گروههای حرفه ای و متخصص در علوم اسلامی جهت ارائه اطلاعات مربوط به

جایگاه زن در اسلام.

طراحی فضای گفتمان گروهی برای تبادل اطلاعات و تسلط بر نیاز کاربران در زمینه جایگاه زن در اسلام.

تعیین رئیس یا مربی گروه برای کنترل و روند اطلاع رسانی هدفمند.

تربیت گروههایی برای پیگیری و پاسخگویی به سؤالات کاربران.

ادامه ارتباط با کاربران جهت رفع ابهامات و سؤالات آنان به صورت انفرادی و از طریق پست الکترونیکی.

تربیت و تدارک گروههایی برای بررسی مطالب سایت های اطلاعاتی مربوط به معرفی اسلام و جایگاه زن در اسلام جهت جلوگیری از ارائه اطلاعات کذب.

گسترش ارتباطات و ارائه اطلاعات جذب کننده و اطلاع رسان در این زمینه.

برنامه ریزی و طراحی مسائل آموزشی و اطلاع رسانی از طریق اینترنت.

راه اندازی سایت های زنجیره ای و پوشش دادن اهداف برنامه ریزی شده و طبقه بندی شده مورد نظر.

تخصیص مسئولیت مدیریت و کنترل عملکرد این زنجیره به گروهی خاص و پرهیز از موازی کاری.

زنان، و خوداشتغالی:

در زمینه اشتغال، «محمود حمیدیان» عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران مقاله «زنان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خوداشتغالی و کارآفرینی» را ارائه داد و گفت: «در هر کشوری سهم کارآفرینی و خوداشتغالی در اشتغال زایی و به تبع آن در توسعه و شکوفایی اقتصاد ملی سهم بسزایی است.

از طرف دیگر تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در افزایش کارآفرینان و خوداشتغالان بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که بخش عمده ای از جمعیت هر کشوری را زنان تشکیل می دهند، هر چه به دلایل تبعیض جنسیت، این بخش از جمعیت را از فناوری اطلاعات و ارتباطات محروم کنیم به همان نسبت کارآفرینان و خوداشتغالان را از این صنعت مدرن بی بهره گذاشته ایم و بر معضل بیکاری و متعاقب آن معضل فرهنگی افزوده ایم.

وی با ارائه مدل راهنما در طرح خود گفت: «با به کارگیری مدل ارائه شده می توان با شناسایی امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه مورد نظر از یک سو و بررسی وضعیت موجود کسب و کار زنان از سوی دیگر و متعاقب آن تدوین و پیاده سازی استراتژی های مناسب از طرف مدیران و نهادهای قانونی پتانسیل خلاقیت و خوداشتغالی زنان را رها و از این منبع راکد و نهفته در راستای شکوفایی اقتصاد ملی سود جست.

چالش با حیات جمعی:

دکتر «مجتبی عطارزاده»، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه هنر اصفهان در مقاله خود تحت عنوان «اینترنت در چالش با نهاد زیرساخت حیات جمعی بشر» چنین نتیجه گرفت:

«در حالی که در کشورهای پیشرفته، رشد شمار رایانه ها و تقاضای اتصال به اینترنت مراحل اولیه خود را پشت سر گذارده و رو به رکود می رود، در کشورهای در حال توسعه این تقاضا رو به افزایش است. به عنوان نمونه در شش ماهه نخست سال ۱۹۹۵، درصد رشد دامنه اینترنت در آفریقا به ۵۲% (۳۵% آن در آفریقای جنوبی) و در آسیا به ۵۱% (۴۴% آن در چین و هند) رسیده بود، حال آنکه این آمار در اروپای غربی ۴۰% و در امریکا ۳۵% بیشتر نبود. از آنجا که بیشتر کاربران اینترنت را زنان و مردان جوان تشکیل می دهند، شناخت واقعی و عملی نیازهای نسل جوان امروز، مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تأثیرگذار و اثرپذیری از فناوری نوین ارتباطی است.

وی افزود: اینترنت یک رسانه دوطرفه است. یعنی مخاطبان آن هم تولیدکننده اند و هم شنونده؛ همه قدرت انتشار مطلب را دارند. اینترنت متعلق به دنیای دیالوگ و نه مونولوگ است و کسانی که سخن گفتن در دنیای دیالوگ را فرا نگرفته باشند، قدرت ورود به این دنیای جدید را ندارند و در صورت ورود، منفعل و مقهور و تأثیرپذیر صِرف خواهند بود. در گذشته هر فرد با صدها پیوند خویشاوندی و خانوادگی و آشنایی و قومی، ارتباط درونی با دیگران برقرار نموده و فرآیند گفتگو را تجربه کرده بود. اما اینک با فربه شدن عرصه خصوصی در اثر فرآیند مدرنیته و دستاوردهای صنعتی آن از جمله رسانه های جدید الکترونیکی، جامعه به جای افراد پیرامون و به جای خانواده و همسایه و پدر و مادر و فرزند و دوست و خویشاوند، بر فرد متمرکز گشته و پرورش وی را در کانون توجه خود قرار داده است و وی اضافه کرد: طبیعت سازنده اینترنت آنگاه بروز و ظهور می یابد که جنبه دوطرفه ارتباط در آن لحاظ گردد و گرنه در حالت یک سویه بودن این ارتباط، تأثیر آن بر اجتماعات انسانی از جمله خانواده منفی و بلکه بسیار ویرانگر است. چه آنکه با راهیابی هرزه نگاری ها به جمع خانواده، اعضا از برقراری تمایل عاطفی و طبیعی با جنس مخالف به منظور بنیاد نهادی کارآمد با هدف تربیت و پرورش فرزند یا فرزندانی که هر یک سرمنشأ اثر در جامعه بزرگ تر باشند، طفره رفته و تنها به ارضای غریزه جنسی بسنده می کنند.

در واقع، اینترنت موجی است که آغاز شده و تنها می توان بر آن سوار شد و موج سواری کرد.

نمودی از نابرابری:

دکتر «شمس السادات زاهدی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مقاله خود با نام «شکاف دیجیتالی جنسیت، نمودی از نابرابری در جامعه اطلاعاتی» عنوان کرد:

«با در نظر گرفتن ویژگی های وضع مطلوب و زمان بندی عقلایی برای نیل به وضع مطلوب، بایستی سیاست ها و استراتژی های مناسب آینده را مشخص و تدوین کرد و آنها را در فازهای زمانی معقول و منطقی به مرحله اجرا در آورد. در تعیین ویژگی های وضع مطلوب می توان از توافقات بین المللی و رهنمودهای جهانی بهره گرفت.» وی با عنوان بیانیه ژنو که در سال ۲۰۰۳ در کنفرانس جامعه اطلاعاتی به تصویب رسیده و زنان را به عنوان ذی نفع های مهم دولت الکترونی اعلام کرده است سرفصل های مهم این بیانیه را برشمرد. در این بیانیه آمده است: «ما می پذیریم که توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی فرصت های فراوانی را برای زنان که باید یک جزء جداناشدنی و فعال کلیدی در جامعه اطلاعاتی باشند به وجود می آورد. ما باید توانمندسازی زنان و مشارکت کامل آنان را در جامعه اطلاعاتی تضمین کنیم و برای نیل به این مقصود بایستی برابری جنسیتی را در کلیه برنامه ها جاری سازیم و از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به عنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف بهره گیریم.»

وی افزود: برای گذر از وضع موجود به وضع مطلوب، پیشنهادهایی ارائه می شوند که امید است با به کار بستن آنها زمینه حضور زنان در جامعه اطلاعاتی و مشارکت فعال و مؤثر آنان در عرصه های علمی و عملی فراهم شود و آنان بتوانند با برخورداری از حق دسترسی برابر به فناوری های اطلاعاتی نقش خود را در توسعه و پیشرفت کشور به خوبی ایفا نمایند. این پیشنهادها عبارتند از:

۱ـ تلفیق سیاست های علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیاست های توسعه کشور با هدایت جنسیتی.

۲ـ اصلاح نگرش های سیاستگذاران و مسئولان و برنامه ریزان در مورد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و درک ضرورت آن فناوری ها برای بقا در عصر اطلاعات.

۳ـ آماده سازی زیرساخت های اطلاعاتی مورد نیاز به نحوی که از نظر ساز و کارهای توزیع اطلاعات، امنیت اطلاعات و پاسخگویی شفاف، کارآمدیِ لازم را واجد باشند.

۴ـ تنظیم و تدوین راهنماها و دستورالعمل هایی برای سیاستگذاران و ارگان های قانونگذاری در مورد چگونگی جاری سازی موضوع های جنسیتی در سیاست ها و برنامه ها.

۵ـ فرهنگ سازی و ارائه اطلاعات لازم به جامعه به طور عام و به زنان به طور خاص و انجام تبلیغات هدفمند به نحوی که زنان را مورد خطاب قرار دهند و آگاهی های آنها را نسبت به مزایا و کاربری های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و اهمیت آن در فرآیند توسعه کشور افزایش دهند.

۶ـ آموزش مهارت های اطلاعاتی و ارتباطی به کلیه شهروندان از دوران کودکی تا زمان کهنسالی و تبدیل شهروندان جامعه به شبکه وندانی که از طریق اتصال به شبکه های ارتباطی نظرات خود را طرح کرده و نیازهای خود را برآورده سازند.

۷ـ ارائه خدمات اطلاعاتی و ارتباطی به زنانی که در جستجوی کار هستند و زنانی که می خواهند کار و کسب جدیدی را آغاز کنند و نیاز به خدمات مشورتی دارند.

۸ـ توجه به نیازهای بومی زنان به ویژه زنان روستایی و تطبیق محتوای برنامه ها با نیازهای واقعی زنان بر مبنای اطلاعاتی که از آنان دریافت می شود.

۹ـ انجام ابتکاراتی به منظور افزایش قابلیت استخدام شوندگی زنان و بالا بردن نرخ اشتغال آنان به کمک فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و بخصوص تشویق زنان به کار در مؤسسات مرتبط با فناوری های مذکور.

۱۰ـ تهیه منشور اخلاقی برای زمامداری الکترونی و مسئولیت اجتماعی در گسترش و به کارگیری علم و فناوری به ویژه در زمینه رعایت حفظ حقوق خصوصی و اطلاعات محرمانه افراد و مالکیت معنوی.

۱۱ـ استفاده از رسانه ها برای ارتقای آگاهی های عمومی و آموزش فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به آحاد جامعه و به ویژه زنان و بهره گیری از تجارب رسانه ها در کشورهای دیگر.

۱۲ـ توازن جنسیتی از نظر نمایندگی در کلیه جنبه های زمامداری الکترونی و مشروعیت بخشی به این نوع زمامداری از طریق حضور مساوی زنان و مردان در عرصه های گوناگون علمی و عملی.

راهکارهای عملی:

«اکرم گودرزی» کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان در مقاله خود راهکارهای عملی جهت نهادینه ساختن مشارکت زنان در جامعه اطلاعاتی را علی رغم موانعی که به ذکر آنها پرداخته است چنین آورده است:

«اگر قرار است که زنان سهمی در ساختن جامعه اطلاعاتی داشته باشند آنها باید خود را درگیر این فناوری های نوین سازند. زنان برای قرن ها از تصدی بخش ها و جنبه های مهم جامعه محروم بوده اند. اگر زنان بر تکنولوژی تسلط نداشته باشند و مصمم تر از همیشه در باره آینده جامعه اطلاعاتی سخن نگویند فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی این حاشیه گرایی را می تواند تقویت کند. با توجه به فرصت ها و تهدیدها در جامعه اطلاعاتی به منظور تسهیل مشارکت سازنده زنان در جامعه اطلاعاتی به برخی راهکارها اشاره می شود:

یکی از بزرگ ترین عوامل جهت به کارگیری اینترنت، مسائل و مشکلات مالی است. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران با توجه به شرایط اقتصادی جامعه امکان استفاده از اینترنت برای همه مردم وجود ندارد و این بر عهده مسئولان است تا با روش هایی چون تجهیز ارگان های آموزشی و کتابخانه ها به رایانه و اینترنت، علاوه بر فرهنگ سازی این منبع عظیم اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند.

از طرف دیگر با فرهنگ سازی استفاده از اینترنت و نحوه کاربرد آن به طور بهینه مسئولان و مردم را با این فناوری آشنا کنیم که در این زمینه برگزاری کنفرانس ها،

همایش، سمپوزیم و رسانه های دیداری و مطبوعات نقش مهمی را می تواند ایفا کند.

غیر از عوامل اقتصادی و فرهنگی، عامل دیگر شرایط فنی است که در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم. نهایتا با توسعه اینترنت نیاز هر چه بیشتر به متخصصان و کارشناسان IT، روانشناسان و جامعه شناسان ITبیشتر می گردد که به عنوان مثال اعزام دانشجو به خارج از کشور برای فراگیری این فن نمونه ای از آن است.

به دنبال توسعه اینترنت جرایم در محیط سایبر شکل مجازی به خود می گیرد بنابراین ما به منظور جلوگیری از رشد و توسعه ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اینترنت باید خود را مجهز به پلیس اینترنت کنیم که در صورت بروز تخلف و جرمی در اینترنت مجرم را تحت پیگیری قرار داده و وی را دستگیر نمایند اما در کشور ما نه تنها چنین پلیسی وجود ندارد بلکه کاربران به خاطر عدم آگاهی از ایمنی و ناامن بودن اینترنت دچار دردسرهای بی شماری می گردند.

اعمال دیدگاه معطوف به جنسیت در تدوین استراتژی های ملی، استفاده و گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات و درگیر کردن کامل زنان در توسعه نظام های حکومت الکترونیکی.

سامان دادن و توسعه ظرفیت زنان برای استفاده از این فناوری ها در جهت اهداف کارآفرینی و گسترش امور تجاری و اقتصادی.

راه اندازی فعالیت هایی به ابتکار حکومت ها به منظور تشویق جریان سازی جنسیتی در مورد مؤسسات ارتباطات از راه دور.

راه اندازی فرآیند تدوین گزارش های ملی جهت ارزیابی وضعیت زنان و مردان به عنوان کاربران، تولیدکنندگان و سیاستگذاران در قلمرو فناوری های اطلاعات و ارتباطات.

بازسازی اطلاعات در دسترس بر روی اینترنت و ترکیب امکانات اینترنت با امکانات رسانه های «سنتی» یا جا افتاده نظیر رادیو و چاپ.

آموزش و ظرفیت سازی در مورد سازمان های غیر دولتی زنان و گروههای مردمی در زمینه مهارت های متعدد فناوری های اطلاعات و ارتباطات.

تسهیل، ایجاد و گسترش متون و محتوا بر روی وب، تولید و استفاده از منابع مربوط به این فناوری ها به زبان های متفاوت.

شبکه سازی و همکاری با سایر سازمان های رسانه ای و گروههای جلب حمایت برای افزایش قابلیت دسترسی این فناوری ها به واسطه همگرایی فناوری هایی نظیر رادیو و اینترنت.

ایجاد تسهیلات آموزشی، کمک مالی به مؤسساتی که توسط زنان اداره می شود به منظور به کارگیری اینترنت در این مؤسسات.

فراهم ساختن محیطی با فناوری های جدید برای زنان.

تشویق زنانی که مهارت های اینترنتی را فرا می گیرند و به کار می برند.

همچنین در این همایش نشست های جنبی در زمینه کاربرد اینترنت در خانواده، آسیب شناسی اینترنت در خانواده، آموزش و اشتغال از راه دور، تولید محتوا در اینترنت و آموزش وبلاگ نویسی برگزار شد.

پایگاه حوزه

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

آدرس موسسه حقوقی هانیه اخوان کاظمی

آدرس : خیابان زرتشت غربی موسسه حقوقی اخوان
  • ثبت آنلاین شکواییه سرقت

    ثبت آنلاین شکواییه سرقت   افراد با مراجعه به سامانه adliran.ir می‌توانند شکواییه خود درباره سرقت را از منزل ثبت و پیگیری کنند. اگر تا همین چند وقت پیش برای گزارش سرقت و تنظیم شکواییه به کلانتری، نیروی انتظامی و [ادامه مطلب]

  • شرایط برخورداری از نظام نیمه آزادی

    شرایط برخورداری از نظام نیمه آزادی   زندان، مجازاتی پذیرفته‌شده و غیرقابل انکار در تمامی جهان است و نظریه‌های مختلف کیفری، فواید و مضرات فراوانی را برای این مجازات برشمرده‌اند. در همین خصوص نهادهای مدرن کیفری تلاش می‌کنند با اعمال [ادامه مطلب]

  • آیا امکان فسخ قرارداد خرید ملک بدون پارکینگ وجود دارد؟

    آیا امکان فسخ قرارداد خرید ملک بدون پارکینگ وجود دارد؟   یک وکیل پایه‎یک دادگستری گفت: زمانی که ملکی با قید داشتن پارکینگ پیش‎فروش می‎شود، اما فروشنده به تعهد خود در خصوص این موضوع عمل نمی‌کند، در صورتی که پارکینگ [ادامه مطلب]

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*