هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
اگر بر اثر مزاحمت تلفنی، شخصی متحمل ضرر و زیان شود، مطابق قوانین میتواند با ارایه شکواییهای به دادسرا، مبنی بر مزاحمت تلفنی و بیان دلایلی که حاکی از ورود خسارت به وی باشد، مزاحم تلفنی را به محاکمه بکشاند و چنانچه دادگاه متهم را مجرم بداند، مکلف است ضمن صدور حکم جزایی درباره مزاحمت تلفنی، نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند. همچنین در صورتی که نیاز بیشتر به تحقیق درباره خسارت مدعی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حکم اقدام میشود.
اگر کسی به عمد و با سوءنیت به وسیله تلفن، خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، عمل او مطابق قانون مجازات اسلامی ممکن است بهعنوان قتل عمد شناخته شده و مرتکب قصاص شود زیرا چنین عملی نسبت به یک فرد مسن در نوع خود کشنده به شمار میرود.
قانونگذار در ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ میگوید: هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
همانطور که گفته شد، علاوه بر مجازات زندان که در قانون مجازات اسلامی برای مزاحمان در نظر گرفته شده است، مجازاتهای دیگری نیز در قوانین شرکت مخابرات برای آنان وجود دارد بنابراین قربانیان مزاحمت تلفنی میتوانند از دو طریق موضوع را پیگیری کنند.
در نظریه اداره حقوقی وزارت دادگستری در سال ۱۳۷۳ آمده است: در مورد مزاحمت تلفنی چنانچه عمل مشتکیعنه (کسی که از او شکایت شده است) فقط مزاحمت تلفنی باشد و همراه با جرم دیگری مانند فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع میشود اما چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگر از قبیل فحاشی یا تهدید باشد، رسیدگی به بزه ارتکابی، با دادگاههای عمومی محل خواهد بود بنابراین برای پیگیری مزاحمت تلفنی، داشتن نامهای از مخابرات نیز میتواند باعث سرعت در کار شود. در این مرحله افراد میتوانند روی یک برگه، شکایت خود را مطرح کنند. عنوان مجرمانه این شکایت نیز «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک» است.
اگر توهین شدیدی نیز صورت گرفته باشد، شاکی میتواند تقاضای «اعاده حیثیت» کند.
بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی، از طریق نامهای که دادگاه خطاب به کلانتری و برای تکمیل تحقیقات مینویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و پرینت مکالمات تلفنی را تقاضا میکند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه کار در این مرحله، شناسایی فرد مزاحم است. حتی مخابرات میتواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی کرده و این ابهام را روشن کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟ پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای نشانی مزبور و صاحب خط تلفن، اخطاریه ارسال میشود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق میکند.
اگر فردی در مرحله نخست، در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال میشود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر میشود.
در مرحله بازپرسی نیز اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده میشود البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد. در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه مییابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی میکند.
اگر بر اثر مزاحمت تلفنی، شخصی متحمل ضرر و زیان شود، مطابق قوانین میتواند با ارایه شکواییهای به دادسرا، مبنی بر مزاحمت تلفنی و بیان دلایلی که حاکی از ورود خسارت به وی باشد، مزاحم تلفنی را به محاکمه بکشاند و چنانچه دادگاه متهم را مجرم بداند، مکلف است ضمن صدور حکم جزایی درباره مزاحمت تلفنی، نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند. همچنین در صورتی که نیاز بیشتر به تحقیق درباره خسارت مدعی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حکم اقدام میشود.
اگر کسی به عمد و با سوءنیت به وسیله تلفن، خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، عمل او مطابق قانون مجازات اسلامی ممکن است بهعنوان قتل عمد شناخته شده و مرتکب قصاص شود زیرا چنین عملی نسبت به یک فرد مسن در نوع خود کشنده به شمار میرود.
قانونگذار در ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ میگوید: هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
همانطور که گفته شد، علاوه بر مجازات زندان که در قانون مجازات اسلامی برای مزاحمان در نظر گرفته شده است، مجازاتهای دیگری نیز در قوانین شرکت مخابرات برای آنان وجود دارد بنابراین قربانیان مزاحمت تلفنی میتوانند از دو طریق موضوع را پیگیری کنند.
در نظریه اداره حقوقی وزارت دادگستری در سال ۱۳۷۳ آمده است: در مورد مزاحمت تلفنی چنانچه عمل مشتکیعنه (کسی که از او شکایت شده است) فقط مزاحمت تلفنی باشد و همراه با جرم دیگری مانند فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع میشود اما چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگر از قبیل فحاشی یا تهدید باشد، رسیدگی به بزه ارتکابی، با دادگاههای عمومی محل خواهد بود بنابراین برای پیگیری مزاحمت تلفنی، داشتن نامهای از مخابرات نیز میتواند باعث سرعت در کار شود. در این مرحله افراد میتوانند روی یک برگه، شکایت خود را مطرح کنند. عنوان مجرمانه این شکایت نیز «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک» است.
اگر توهین شدیدی نیز صورت گرفته باشد، شاکی میتواند تقاضای «اعاده حیثیت» کند.
بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی، از طریق نامهای که دادگاه خطاب به کلانتری و برای تکمیل تحقیقات مینویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و پرینت مکالمات تلفنی را تقاضا میکند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه کار در این مرحله، شناسایی فرد مزاحم است. حتی مخابرات میتواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی کرده و این ابهام را روشن کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟ پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای نشانی مزبور و صاحب خط تلفن، اخطاریه ارسال میشود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق میکند.
اگر فردی در مرحله نخست، در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال میشود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر میشود.
در مرحله بازپرسی نیز اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده میشود البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد. در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه مییابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی میکند.
روزنامه حمایت
Leave a Reply