قانون جدید تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

  • جهت هرگونه سوال و دریافت راهنمایی با ما تماس بگیرید.
  • آدرس : محدوده خیابان قطریه – خیابان اندرزگو

• قانون جدید تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
طرح‌ اصلاح قانون نظام پزشکی پس از تصویب در تاریخ 18/3/82 در مجلس شورای اسلامی در چندین مورد از سوی شورای نگهبان مغایر قانون اساسی یا خلاف موازین شرع شناخته شد و پس از اصلاح پاره‌ای از اشکالات در تاریخ 19/9/82، مجدداً چندین بند قانون یاد شده مبنی بر امکان عضویت اقلیت‌های مذهبی در هیأت‌های مدیره و هیأت‌های بدوی و عالی انتظامی نظام پزشکی از سوی شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی قلمداد شد که با تأکید مجدد مجلس بر دیدگاه قبلی خویش برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردیده و در این مجمع به تصویب رسید.
گفتنی است در قانون جدید نظام پزشکی، تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی در بخش غیردولتی براساس قانون بیمه همگانی و صدور و تمدید پروانه اشتغال مطب‌های پزشکی به نظام پزشکی واگذار و مجمع عمومی شامل نمایندگان هیأت مدیره نظام پزشکی‌های سراسر کشور متناسب با تعداد شرکت کنندگان در انتخابات هر شهر به ارکان این سازمان اضافه شده است.
براساس قانون جدید، رییس کل نظام پزشکی و اعضای شورای عالی نظام پزشکی می‌بایست در انتخابات هیأت مدیره شهرستان متبوع خویش شرکت کرده و انتخاب شده باشند.
هم چنین برای انتخاب رییس کل نظام پزشکی، مجمع عمومی که در قانون جدید جمعیتی حدود 400-300 نفر خواهند بود مستقیماً تنها یک نفر را برای مدت 4 سال انتخاب می‌نماید که به رییس جمهور جهت صدور حکم معرفی می‌شود. حال آن که در قانون قبل شورای عالی نظام پزشکی (حدود 25 نفر) سه نفر را به رییس جمهور معرفی می‌کردند و رییس جمهور از این سه نفر حق انتخاب داشت. به این ترتیب در قانون جدید تأثیر اراده و خواست جامعه پزشکی در شکل‌گیری ارکان سازمان نظام پزشکی بسیار بیشتر و پررنگ‌تر و امکان دخالت نهادهای گوناگون دولتی و نیز دولتمردان در این روند بسیار کمتر است.
ایجاد امکان استیضاح رییس کل نظام پزشکی و عزل وی در صورت رأی عدم اعتماد دو سوم اعضای شورای عالی از و نیز ممنوعیت اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت برای ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات از جمله این تغییرات به شمار می‌رود.

5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote

آدرس موسسه حقوقی و داوری هانیه اخوان کاظمی

موسسه حقوقی اخوان در محدوده خیابان قطریه - خیابان اندرزگو میباشد . جهت هماهنگی با ما تماس بگیرید
  • رفع مسدودی حساب بانکی چگونه است؟

    طبق قانون، افراد و مراجعی که اختیار مسدود کردن یا کسب اطلاع از حساب جاری اشخاص را دارند عبارتند از: ۱) دستور مراجع قضایی: از جمله اقدامات تامینی که برای حفظ حقوق خواهان یا شاکی در مراجع قضایی اعم از [ادامه مطلب]

  • دادگاه بدوی چیست

    دادگاه بدوی چیست؟ کلمه بدوی در لغت به معنای ابتدایی، شروع و آغاز می‌باشد. دادگاه بدوی درواقع اولین دادگاه رسیدگی‌کننده به دعاوی کیفری و حقوقی است. بدین ترتیب که هر دعوا و شکایتی ابتدا در این دادگاه رسیدگی شده و [ادامه مطلب]

  • حق ارتفاق چیست

    حق ارتفاق چیست؟ حقوق ارتفاقی به آن دسته از اختیارات قانونی گفته می شود که برای شخصی در ملک شخص دیگری در نظر گرفته شده است که معمولا به همان حق عبور و مرور محدود می شود. بنابراین به عبارت [ادامه مطلب]

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*



The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.